Rabu, 26 Oktober 2011

.:: Makanan dan Jerawat ^_^


Kecantikan sangat sinonim dengan wanita. Wanita yang mempunyai penampilan yang menarik akan membuatkan orang disekeliling mereka berasa senang dengan kehadiran mereka. Apakah yang paling dititikberatkan oleh seorang wanita? Jawapannya semestilah kecantikan kulit wajah dan tubuh badan. Memiliki kulit yang cantik, putih dan gebu amat menjadi idaman semua wanita namun tahukah anda bahawa kulit yang sihat dan bersih lebih perlu diutamakan? Kulit yang bersih akan mencegah kehadiran jerawat pada kulit wajah anda.

Terdapat beberapa mitos tentang jerawat yang berhubung kait dengan pemakanan seharian anda. Mitos pertama yang beranggapan bahawa jerawat disebabkan oleh mengambil manisan seperti coklat atau gula-gula dalam pemakan seharian anda. Mitos ini hanyalah palsu semata-mata kerana ahli sains berkata bahawa coklat atau gula-gula tiada kene mengena dengan jerawat pada muka anda.

Mitos kedua adalah disebabkan pengambilan makanan berminyak. Benar atau palsu mitos tersebut? Semestinya palsu kerana makanan berminyak seperti pizza,makanan segera,kentang goreng atau kacang yang sering dianggap sebagai punca utama penyebab jerawat tidak akan menyebabkan pertumbuhan jerawat atau menjadikannya lebih teruk.

Seterusnya mitos yang ketiga. Ramai wanita mengambil pil-pil untuk kulit dengan harapan dapat membantu kulit menjadi lebih sihat. Benarkah pengambilan pil-pil tersebut akan membantu kulit menjadi lebih sihat? Kesemuanya hanyalah harapan palsu. Tiada penyelidikan saintifik yang membuktikan bahawa pil atau vitamin unutk kulit boleh secara ajaibnya memberi anda kulit yang sihat ataupun mengubati masalah kulit anda. Bagaimana cara untuk mendapatkan kulit yang sihat? Anda hanya perlu mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang pada masa yang tetap untuk mendapatkan semua nutrien yang diperlukan oleh badan anda.

Ramai yang berpendapat bahawa dengan meletakkan makanan seperti timun, putih telur atau aloe vera pada wajah akan membolehkan mereka mendapat kulit yang sihat. Tanggapan seperti itu salah kerana nutrien-nutrien makanan tidak berfungsi dengan mudah pada badan atau kulit anda. Cara yang paling baik dan sihat disamping berfaedah adalah dengan memakan makanan tersebut.

Kesimpulannya, amalkanlah gaya pemakanan yang sihat untuk mendapatkan kulit yang sihat dan bebas daripada pertumbuhan jerawat.




**********************************






3 ulasan:

♛MissNurul♛ berkata...

err Cik Nadya, barangkali anda perlu berhati-hati ketika memilih grafik untuk entri anda. Sila lihat gambar kedua (aloe vera). Trimas! =.='

Mawar berkata...

Munira
saya sudah membaca cerpen "Variasi Cinta Tiramisu". entri tidak cukup 10 ya? :-)

nadya e-man berkata...

Dr.Mawar...maafkan saya kerana terlewat...