Ahad, 2 Oktober 2011

Semanis dan Sepahit Coklat


Keindahan petang sangat nyaman untuk dinikmati begitu juga dengan keindahan sebuah persahabatan yang terjalin diatas dasar keikhlasan. Indahnya persahabatan itu jika disulami dengan kasih sayang yang tidak berbelah bagi berserta dengan curahan keikhlasan yang sesuci air di kali. Bolehkah persahabatan itu digambarkan sebagai coklat? Pahitnya sebuah persahabatan seperti pahitnya coklat jika persahabatan itu dikhianati.

Sudah menjadi lumrah sebagai seorang manusia akan sentiasa bergantung kepada insan lain untuk meneruskan hidup.Tidak akan seorang pun yang mampu untuk hidup sendirian tanpa teman di dalam dunia yang luas dan berliku-liku ibarat roda yang tidak pernah berhenti berputar namun sikap berjaga-jaga tetap perlu dalam memilih sahabat untuk dijadikan teman. 


        "Kakak,adik nak tanya sesuatu pada akak," ujar adik Aku.
        "Tanyalah wahai adikku,selagi mampu untuk akak memberikan jawapan akan akak berikan," jawab Aku tanpa berlengah lagi.
        "Akak ada kawan baik tak? ceritakanlah kepada adik," soalan itu membuatkan aku terkesima sebentar. Jantungku mula berdegup kencang sekencang taufan. Kenangan lama mula menjengah dikotak fikiran Aku.
  
Bermulanya kisah berkisarkan tentang kehidupan Aku bersama rakan baiknya.Aku mempunyai seorang sahabat yang sangat Aku sayangi namun sahabatnya itu berlainan agama dan fahaman tetapi semua itu tidak pernah menjadi penghalang bagi Aku untuk terus menyayangi sahabat itu. Perasaan sayang Aku pada sahabatnya itu tidak pernah pudar walau sedikit pun. Mereka diibaratkan sebagai isi dengan kuku,bagai aur dengan tebing yang sentiasa bersama-sama dalam waktu susah dan juga senang. Jauh didalam sudut hati kecil Aku ingin melihat satu hari nanti kawannya itu akan berada didalam landasan yang sama dan berjuang mempertahankan pegangan yang sama.

      "Teya,Mia ada sesuatu untuk Teya tapi Teya mesti pejamkan mata dulu tau!" kata-kata Mia memecah kesunyian pagi. Aku menurut sahaja permintaan sahabat baik Aku itu. Sekotak coklat diletakkan diatas tangan Aku sempena hari lahir Aku. Aku ketawa kegirangan dan memeluk erat sahabat baik Aku.

      "Terima kasih Mia,tak sangka Mia masih ingat hari kelahiran Teya," ujar ku kegirangan.
      "Selagi nyawa Mia masih dikandung badan,Mia tidak akan pernah lupa pada Teya," kata-kata Mia hampir membuatkan titisan air mata Aku gugur,namun Aku cuba sedaya upaya untuk menyeka air mata itu. Kata-kata itu tidak pernah hilang dari ingatan Aku. Walaupun kini Mia tidak lagi bersama Aku.

Pemergian Mia sangat memberi kesan pada hidup Aku. Ruang didalam hati Aku untuk Mia tidak akan pernah dapat diisi oleh sahabat lain kerana Mia adalah sahabat Aku didunia dan diakhirat. Masih lagi segar memori saat terakhir sebelum Mia menghembuskan nafas terakhirnya dalam pangkuan Teya.

     "Teya,sayang Mia tak?" soal Mia secara tiba-tiba.
     "Mestilah Teya sayangkan Mia.Walaupun kita baru dua tahun kawan,tapi Teya dah anggap Mia macam famili Teya tau," jawapan Aku mengukir sebuah senyuman dibibir mungil Mia.
     "Kalau boleh Mia nak kawan dengan Teya sampai bila-bila. Mia nak jadi kawan Teya didunia dan diakhirat.Teya doakanlah untuk Mia," kata-kata itu sangat meruntun hati aku.

Akhirnya doa Aku dijawab. Mia memeluk agama Islam dan selepas itu Mia pergi meninggalkan dunia yang sementara ini dan meninggalkan Aku untuk meneruskan hari-hari yang mendatang tanpa Mia disisi Aku lagi . Mia tidak pernah memberitahu Aku akan penyakit yang ditanggung olehnya sehinggalah pada saat dia menghembuskan nafasnya diatas pangku Aku.

Kotak coklat itu Aku genggam seeratnya. Manisnya persahabatan Aku bersama Mia diibaratkan manisnya coklat,walaupun cair setelah dimasukkan ke dalam mulut tetapi rasanya akan diingati sepanjang masa.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

2 ulasan:

hana berkata...

Manisnya coklat ini :)

so sweet... I can totally guess where the inspiration comes from. Good job, Cik Nad <3

nadya e-man berkata...

thankx sis Hana... =)