Selasa, 25 Oktober 2011

.:: Nano-Nanoku ^_^

Longlai kakinya melangkah. Orang yang lalu lalang tidak lagi Dia pedulikan. Dia merasakan dirinya kosong tanpa isi. Kenapa seakan-akan Dia tidak lagi bersemangat untuk meneruskan perjalanan hidup? Kemanakah perginya diri Dia yang dulu? Aku sangkakan Dia seorang yang tabah dalam menempuh semua cabaran dan dugaan hidup. Tetapi mengapa sekarang Dia seolah-olah hilang semua ketabahan dan kekuatan itu.

Kemana perginya rakan yang  disanjunginya?  Yang memahami dan menerima Dia seadanya Dia? Kemana perginya insan itu?  Tiada disaat Dia memerlukan mereka untuk bertanya. Dia dibiarkan terkontang-kanting, terumbang-ambing menempuh jalan Dia sendiri. "Biarkanlah dia!" hanya itu yang terungkap.

Hujan yang turun mencurah ke bumi seakan-akan mengerti akan perasaan yang sedang Dia alami. Menangisnya langit bumi itu sama seperti air mata Dia yang gugur bersama-sama dengannya. Disaat itu,datang seorang insan merangkul tubuh Dia yang kerdil itu. Didalam hujan insan itu setia menemani Dia dan disaat itu jugalah Dia sedar, siapakah yang bernama teman sejati.

Semua itu membuatkan Dia sedar,orang yang Dia abaikan selama ini lebih menyayangi dirinya berbanding orang yang Dia sangka memahami dirinya. Dia telah tetap dengan pendiriannya. Biarlah orang ingin berkata tentang dirinya. Dia tahu kelemahan dirinya yang tidak sehebat orang lain untuk dijadikan tempat bergantung. Dia cuba untuk bangkit walaupun sukar baginya. Dia tahu dirinya dipandang rendah oleh orang lain tetapi mereka tidak tahu bahawa Dia telah mencuba sehabis daya untuk menjadi yang terbaik namun, tidak semua hati manusia boleh dipuaskan sehinggakan Dia merasa dirinya berada di pelusuk bumi yang paling dalam.

Hilangnya kawan Dia bukan bererti Dia tidak dipedulikan tetapi Dia diberikan peluang dan kesempatan agar Dia benar-benar bersedia untuk meluahkan benak didada Dia kerana kawan Dia itu kenal benar akan sikap Dia yang agak berahsia.

Peristiwa itu benar-benar mengajarnya erti persahabatan yang sebenar. Seburuk-buruk Dia sebagai seorang manusia, temannya itu akan sentiasa berada disampingnya. Itulah sahabat sejati.

Buat sahabat sejati Dia, dirinya merasa sangat beruntung kerana memilikiMu sebagai sahabat. Engkaulah gula-gula "nano-nano" Ku!!!


Tiada ulasan: