Sabtu, 1 Oktober 2011

Kisah Si Gamat

Disaat badan mula terasa lesu dan tidak bermaya,mata ini ingin sekali di rapatkan namun tangan masih lagi menari-nari di atas papan kekunci dan idea didalam kepala masih lagi mencurah-curah seperti air sungai yang mengalir laju. Terimbau kenangan sewaktu menjalani aktiviti di Pulau Pangkor kerana waktu itu merupakan saat pertama kalinya aku melihat gamat yang masih lagi hidup.

           "Hani, banyaknya lintah kat dalam air nie! macam mana kita nak naikkan kayak ini?," soal aku kepada teman sebilik aku.

           "Ini gamat bukannya lintah," ujar hani. Aku mula tergelak sendiri dengan kebodohan diri sendiri. Kaki aku tidak lagi mampu untuk mengorak langkah mencari tebing berdekatan. Terlampau geli rasanya untuk menapakkan kaki didasar air itu dengan gamat yang banyak didalam air itu namun aku terpaksa menggagahkan dan memberanikan diri ini untuk berjalan.

Kami mula berbual panjang mengenai khasiat yang ada pada gamat tersebut. Ayah aku pernah bercerita tentang khasiat gamat kepada aku tetapi waktu itu aku masih lagi kecil dan tidak mengerti akan ungkapan ayah itu.Teman sebilik aku mengatakan bahawa gamat mempunyai khasiat yang sangat tinggi tetapi gamat tidak mengandungi kolestrol kerana ia mengandungi lebih daripada 50 jenis  nutriens seperti protein, lemak,gula, vitamin B1,B2, asid nikotinik, kalsium fosfat,zat besi dan terdapat pelbagai lagi nutriens yang dinyatakan oleh kawan aku.

Gamat sangat bagus untuk merencatkan proses penuaan dan membantu mengurangkan pembentukan kedutan pada kulit. Selain itu, gamat juga membantu mempercepatkan proses pemulihan luka dan meningkatkan sistem imunisasi. Bagi penghidap penyakit jantung,omega-3 yang terdapat didalam gamat membantu merendahkan kolestrol didalam darah, melindungi arteri dan mengurangkan risiko mendapatkan penyakit jantung.Kesihatan mental juga akan dapat dihindari dengan hanya mengambil gamat dalam menu pemakanan harian yang kebiasaan dihidangkan sebagai sup.


Tiada ulasan: